Beautiful Flower..




Bab 1 : Dendam Yang Tiada Penghujungnya
Wednesday 10 September 2014 | 04:01 | 0 comments
Shalia. Nur Shalia bt. Jafri. Seorang yang gempal. Berumur 15 tahun. Punyai 7 orang kawan rapat. Mawaddah, Murni, Nia, Mia, Najwa, Farina dan Iqa. Antara mereka, Shalia yang gempal. Kelas yang pertama kerana kejayaannya memperoleh 5A dalam UPSR melayakkan dia ke kelas 1KRK1, 2KRK1 dan 3KRK1. Senang dengan kedudukannya di kelas yang pertama tetapi, ada saja yang tidak kena. Apa yang tidak kena?

Kawan - kawannya. Kawan rapatnya.

Ya, dia tahu dia mempunyai baran yang senang meletus. Sangat sensitif. Sejak dia masuk sekolah menengah, dia sedar ada banyak benda yang berubah. Dirinya telah berubah. Begitu juga dengan kawan kawannya. Apakan daya. People change but the heart never forgets.

Dia berazam. Daripada beratnya 90kg, dia mahu turun kepada 50kg. Untuk turun 40kg bukannya mudah. Sangat susah dan memakan masa yang lama tetapi azamnya untuk badan dan hidup yang sihat membakar semangatnya untuk berubah. Mungkin, kalau dia susut, perangainya juga akan berubah? What could we expect?

Project dietnya bermula pada bulan 9. Let fate decide what's gonna happen to her.

***
2014, Hari pertama persekolahan

Dia melihat ada ramai pelajar sedang berjalan ke sekolah dengan baju, kasut, beg, kain, tudung, kemeja, seluar baru. Fresh start kata orang. Begitu juga dirinya. Badan baru. Muka baru, saiz baru. Tak sabar hatinya untuk ke sekolah berjuma kawan yang 2 bulan tidak berjumpa. Umurnya akan menginjak 16 tahun pada 31 Januari nanti. Seronoknya hati.

Sampai di tapak perhimpunan, dia terlihat seseorang. Ya, ex kawannya Nia, Sharil.

"Jap, jap,"tegur teruna itu.
Gadis itu hanya memandang dengan pandangan yang penuh persoalan. Persoalan mengapa dirinya ditahan daripada meneruskan perjalanannya ke kelas.

"Shalia, right? Kawan Nia kan?"soalnya
Shalia tersenyum. " Ya, saya. Kenapa?"
"So betullah... Fit nampak...."balasnya lalu tersenyum memerhati badan gadis itu.
"Banyaklah kau, dah, dah, aku nak gi kelas. Kau tu hah, belajar elok-elok. Tanam azam baru." ujar Shalia lalu segera menyusun langkah ke kelasnya.

"Mawaddah!!!" jerit Shalia.
"Sape lak ni? Aku kenal kau ke?"tanya Mawaddah, hairan.
"Hey, kecik hati aku. Shalia laaa..."
"Yeke? Wehhh, lawa dah kau kannnn." katanya sambil tersenyum.

dia menoleh kebelakang lalu dia ternampak Nia dan Murni. Berjalan seiring. Dia segera ke bahagian hadapan untuk jumpa Fina. Saja hendak memerhati gelagat dua orang itu. Jelik dimatanya.

Dia terlihat mereka memeluk Mawaddah. Bahangnya makin terasa. Hati ditoreh. Satu luka, dua luka. Sakitnya. Tuan badan yang tahu. Dia segera ke Mawaddah semula.

"Hai,"
"Mawaddah, sape ni? Mana Shalia?"tanya Murni.
"Akulah Shalia."
"Serius? Tipulah. Shalia gemuk."ujar Nia. Celupar seperti selalu.
"Memang, gemok tu dah hilang. Aku Shalia."ujar Shalia dengan senyuman yang dibuat - buat. Tersindir

'Tak guna punya perempuan'desis hatinya yang kian membengkak.

"Mawaddah, tau tak. Ex aku mintak kapel baliklah." Nia membuka cerita pada Mawaddah tanpa menghiraukan Shalia yang tercegat menanti jawapan.

Murni sedar akan perubahan air muka Shalia.

"Lia, jom,kita story story dua orang." ujarnya sambil mengukir senyuman manis supaya menenangkan hati Shalia yang kian panas.

"Lia, aku tau kau upset. Tapi, faham-faham jelah perangai Nia. Diakan childlish. Lagipun dia rapat dengan Mawaddah. Jangan ambik hati sangat ya? Kan first day,"jelas Murni
"Aku terlalu memahami. Aku lukakan diri aku sendiri. Kau pun sama je Murni. Semua Mawaddah. Mawaddah, Mawaddah, Mawaddah. Sometimes I hope she'll just fuck off to somewhere else,"Lia membalas. Geram
"Tak baik cakap macam tu."Murni memujuk
"Aku dah ada firasat awal dahlah weii. Aku memang tak suka Mawaddah masuk kelas kita! Kau dengan Nia sama je! Mawaddah je keje. Tahun lepas pun sama je. Bengkak tau tak bengkak? Bengang telinga aku. Kadang-kadang rasa macam nak dia masuk kelas lain lah! Semua sebab korang. Bullshit betollah!"hambur Lia

"Aku akan pastikan korang terima. I'll makesure you'll lost something. Something important and it's gonna hurt when it is gone. Screw you." Balas Lia.

Sebabnya untuk berdendam semkain banyak. Bagus. Just wait.



Bersambung.....

Older Post | Newer Post